El sindicat TACEE denuncia la producció El Bosc, amb 11 nominacions als premis Gaudí, perquè va ser rodada sense complir el conveni col·lectiu
El sindicat de tècnics audiovisuals cinematogràfics de l’Estat espanyol (TACEE) ha posat una denúncia a la productora Fausto per incompliment de les normes bàsiques laborals durant el rodatge d’El bosc. El sindicat assenyala que la pel·lícula, que té 11 nominacions als premis Gaudí, es va rodar sense respectar el conveni que regula les condicions laborals dels tècnics de cinema.
Segons la denúncia presentada a la Inspecció de Treball, el pla de rodatge d’El bosc no permetia que els treballadors disposessin del temps mínim de descans, estipulat a l’Estatut dels Treballadors, entre el final de la jornada de treball i l’inici de la següent. “Era qüestió de quarts d’hora”, assegura Ramon Vidal, productor del film. “Però clar, això ja depèn de la interpretació que faci cadascú del conveni”. A més, el document exposa que el trajecte fins a una de les localitzacions del film superava les dues hores, entre anada i tornada. “La mitja horeta de més la vam considerar jornada laboral”, diu Vidal.
El sindicat assenyala que aquest fet va obligar alguns dels treballadors a pagar-se la pernoctació prop d’aquesta, una despesa que l’empresa no va voler sufragar. “Nosaltres no podíem pagar-ho; i tampoc no era el correcte”, afirma Ramon Vidal. Per últim, la denúncia de TACEE també indica que els treballadors van fer més de 103 hores per sobre de la jornada laboral. Unes hores que no van ser ni cotitzades, ni pagades, ni tampoc compensades amb temps de descans. “Jo entenc que no es poden firmar coses en contra de la llei; però, en aquell moment, tothom hi estava d’acord”, assegura el productor d’El Bosc, que diu que el contracte entrava dins la legalitat, i la realitat del rodatge s’hi va correspondre.
“Normalment, en casos com aquest, es negocia i s’arriba a un acord amb els productors amb el qual estan d’acord també els treballadors, sempre respectant la legalitat.”, explica Manel Ros, coordinador de Tacee Catalunya. “Nosaltres vam voler negociar, però els productors no ho van voler; per tant, no vam tenir altre remei que posar la denúncia.”
La precarietat laboral, fora de camp
Però aquest no és un cas aïllat; la precarietat laboral és habitual en el món del cinema. “És veritat que el conveni ha de ser flexible en algunes coses concretes dels rodatges; però, davant la possibilitat de flexibilitat que ofereix aquest, les productores sovint agafen la part pel tot.”, afirma Manel Ros.
De fet, tot i que el sindicat TACEE es veu obligat a treballar amb aquest conveni, no el va signar en el seu moment. La raó: l’afiliació considera que és un conveni ambigu, que no recull les preocupacions dels treballadors, i que no regula específicament els diferents tipus de tècnics que hi ha en una producció audiovisual. En canvi, la patronal FAPAE i els sindicats CCOO i UGT, amb poca representativitat en el món del cinema, van accedir a firmar-lo. En aquest sentit, TACEE està treballant en una nova proposta de conveni, que es va exhaurir el passat 31 de desembre i, per tant, s’haurà de tornar a negociar.
És així com una pel·lícula com El bosc arribarà, diumenge 3 de febrer, a la cerimònia dels Gaudí: amb 11 nominacions dins de camp (en argot cinematogràfic, allò que està dins el quadre de la càmera), i una denúncia per vulneració dels drets dels treballadors que resta fora de camp. Tot i això, no és la primera vegada que hi ha polsim sota l’estora vermella.
Notícia extreta de: Directa
Comment here
Heu d'iniciar la sessió per escriure un comentari.